Yogande skalbagge

P1001639-blogg

Igår när vi kom till gymmet blev vi tillfrågade om vi ville delta i en avslappnande yogalektion, då gruppen annars inte hade blivit fylld för dagen. Okej tänkte vi, klart man ska prova på något nytt, och efter träningen skulle vi ju ändå göra töjningar.

Det var faktiskt det första ledda yogapasset vi varit på. Jag har provat lite hemma med bland annat Adrienes yoga på youtube, och det har gått rätt så bra, om jag anpassat rörelserna. Hemma är det lätt att spola framåt, men på ett in real life- pass är det inte möjligt.

Under passet igår brände det i mina vrister och handleder. Jag har ju kraftig artros efter en ungdomsreuma, och det var en del balanserande med kroppstyngden turvis på en fot i taget, och en hel del rörelser där man skulle luta sig på händerna eller böja handlederna. Handlederna gick någorlunda ok, men vristerna var i lågor kändes det som, och i natt sov jag inte bra. Det värkte från fötterna ända upp över knäna och vid ett- tiden tassade jag till medicinskåpet. Surt minsann, men det får jag leva med.

Alla yogarörelser passar mig alltså inte, men det svåra är att veta på förhand, och det svåra är att hitta en ledd yoga som inte innehåller dessa rörelser där tyngdpunkten läggs på vrister eller armar. Man tappar ganska hastigt sitt flow och sin fina känsla när man får hoppa över rörelser eller när man tippar omkull för att fötterna inte håller.  ( jag tippade bakåt som en annan gammal skalbagge när vi skulle sitta på huk ) Nåt, i min klumpighet så kanske jag bidrog jag kanske till en avslappnad stämning i alla fall? Kanske skrattyoga skulle passa bättre?
Lite surt känns det alltså men det finns värre saker här i livet. Men kanske en bra påminnelse för alla och envar att en frisk kropp inte är en självklarhet?

**********

JOOGAILEVA KOPPAKUORIAINEN
Eilen salilla meiltä kysyttiin haluaisimmeko osallistua rentouttavaan joogatuntiin? Ryhmä ei olisi muuten täyttynyt joten päätimme rohkeasti osallistua, olihan meillä aikomuksena venytellä treenin jälkeen joka tapauksessa.
Tämä olikin meidän eka ohjattu joogatunti, mutta kotona olen testannut mm Adrienen youtube ohjausta ja pystynyt tekemään omia säätöja kun liikkeet ovat olleet minulle liian vaikeita toteuttaa.

Tunnin aikana jalkoja ja ranteita poltti. Minulla on nilkoissa ja ranteissa pahaa nivelrikkoa nuoruudessa sairastetun reuman takia, ja suuri osa liikkeistä vaati tasapainoilua ja painopisteen siirtämistä yhdelle jalalle, tai ranteisiin varaamista.
Ranteet vielä jotenkin onnistuivat taipumaan, mutta jalat olivat kuin tulessa, ja yöunet siinä menivät. Särki nilkoista polviin ja yöllä yhden aikaan hiivin lääkekaapille.
Harmillista mutta olen niin tottunut…

Kaikki joogaliikkeet siis eivät sovi, mutta vaikeinta on tietää etukäteen. Ohjatussa joogassa kun kuitenkin aina jossain vaiheessa tehdään noita sen tyyppisiä liikkeitä jossa vahvasti varataan johonkin tiettyyn raajaan tai taivutetaan niveliä vahvasti. Aika äkkiä se ihana flow katkeaa kun joutuu soveltamaan, tai pahimmassa tapauksessa horjahtaa. Eilen tarjosin viihdettä kun en pystynyt kyykyssä olemaan, vaan koppakuoriaisen tavoin kellahdin selälleni. Ehkä naurujooga olisi parempi hehe.

Noh, joka tapauksessa tuli vähän matala olo, mutta kirjoittelemalla siitäkin pääsen yli. Muistutuksena tässä myös kaikille ettei terve keho ole itsestäänselvyys.

Leave a comment