En hjälpande hand i trädgården

Hoppsan, vad hände!?? Medan vi renoverade och flyttade hann trädgården förvandlas till en djungel…. Ärligt talat hade vi inte så mycket vetskap om trädgården när vi köpte huset i snöslasktider, men nu ploppar det ju upp en massa saker. Jag är ingen trädgårdsmänniska alls, men jag vill ju ha det fint omkring mig så klart. Eftersom jag känner mina egna begränsningar både kunskapsmässigt och fysiskt så mailade jag min min vän Kirsi som är ett proffs på det här med trädgård. Hon dök upp här för en riktig inbokad konsultation i förrgår och vi fick en massa matnyttig information om vad som är vad, och vad vi kan göra. För som ni ser så behövs det åtgärder. Det växer lite ditt och datt i fläckar, och buskarna träden klippas ner i höst.
Till vår glädje har vi både vinbär och krusbär och rosor, och jag tog ett skutt när Kirsi nämde ordet pioner!! Hortensia och Rododendron har vi också. 🙂
Ja vet ni, det är massor att ta in, och just nu i skrivande stund hör jag den nya gräsklipparens surr. Bara det alltså, att få den där djungeln ansad! (Ni ser att Svante knappt syns i gräset)
Behöver ni hjälp här i Åboland så tveka inte att kontakta Kirsi!  
P.S Detta är inte ett sponsrat inlägg, jag vill bara dela med mig av det som vi var så nöjda med!

Hupsista, mitä tapahtui?! Rempattiin ja muutettiin ja sinä aikana puutarhasta tuli viidakko! Ostovaiheessa oli vielä räntäkelit eikä meillä ollut paljonkaan tietoa mitä puutarhasta löytyisi. Nyt pulpahtaa esiin vaikka mitä! En todellakaan ole puutarhaihmisiä mutta haluan että ympärilläni olisi kaunista. Tiedän omat rajoitukseni ja pistin ystävälleni Kirsille viestiä. Kirsi on alan asiantuntija ja hän tulikin sitten  viralliselle kotikäynnille, kertomaan meille mitä täällä kasvaa ja miten kaikkea hoidetaan, sekä mitä voimme siirtää ja minne. Toimenpiteitä tarvitaan kuten näkyy. Kukkia kasvaa siellä tääällä, ja jostain löytyy ihan tyhjiäkin kohtia. Puut ja pensaat pitää leikata syksyllä . Ilokseni sain kuulla että meillä on karviaismarjaakin viinimarjojen lisäksi, ja ruusuja.. ja kuulemma pionejakin!! Ja Hortensiaa ja Alppiruusua..

Juu, kyllä tässä riittää tekemistä ja oppimista ja nyt tätäkin kirjoitellessa kuulen uuden ruohonleikkurin surinan. Sellainenkin asia! Että saa nurmikon leikattua siistiksi!
Jos te täällä saariston tai Turun alueella tarvitsette apua, soittakaa Kirsille!
Ja hei- tämä ei ole sponsoroitu postaus- ihan vaan ilosta pompin ja haluan jakaa sitä muille!

Kirsin-piha-002

Kirsin-piha-005

Kirsin-piha-008

Kirsin-piha-011

Kirsin-piha-014

Kirsin-piha-021

Kirsin-piha-029

2 thoughts on “En hjälpande hand i trädgården

  1. Jag är nog lite avis på att ni fått en färdig trädgård! Det går inte av för hackor, ska du veta!
    Vad bra att ni fått er en ny gräsklippare, er matta behövde nog friseras lite. 😉

    Like

Leave a Reply

