Regler är till för att brytas

Igår deltog jag i en macro-workshop som omkullkastade hela min syn på det traditionella macrofotograferandet. Jag har, som många andra också, lärt mig att det i macrofotografering ska vara ett långt skärpedjup (hela motivet ska vara skarpt) och att man kan behöva använda sig av en hel del tekniskt kunnande som tex att behärska “photo stacking” , använda ringblixtar och diverse annat.
Gårdagens workshop gick i helt andra tecken och jag fick en sån härligt inspirationsboost att jag nu bara skulle vilja ge mig ut i buskarna och fota!
Johan Geisor som höll i trådarna för workshopen lärde oss att regler är till för att brytas. Macrobilder kan minsann tas med största bländare (dvs ett riktigt kort skärpedjup) och med hjälp av det som finns runt omkring oss i naturen kan vi skapa vackra, sagolika och beslöjade bilder. Jag som alltid älskat mjuka blombilder blev ju bara så lycklig!
Jag har en lång väg att gå innan jag kan skapa bilder som Johan eller som Anna Ulmestrand och Tammy Bergström (kolla in den här sista- jag dånar så vackert!) men det bästa jag vet är nya fotoutmaningar! Det är ju genom utmaningarna man utvecklas!

Här lite av mina första trevande bilder från gårdagen. Arrangör var Fotoföreningen Apertura rf. i Pargas.

************************************************************************************************
SÄÄNTÖJA SAA (ja kuuluu) RIKKOA 
Eilen osallistuin makrokuvaus workshoppiin joka mullisti koko näkemykseni perinteisestä makrokuvauksesta.  Olen oppinut että makrokuvauksessa käytetään pitkälle ylettyvää syväterävyyttä (jolloin koko kuvauskohde piirtyy terävänä) ja että hyvän lopputuloksen saamiseen voi tarvita vaikkapa photostacking taitoa tai rengassalamaa yms.
Eilinen workshop pidettiin ihan eri periaatteilla ja sain sellaisen inspiboostin että haluaisin nyt heti ulos kuvaamaan!
Johan Geisor joka veti eilisien ohjelman, opetti meille että makrokuvauksen sääntöjäkin voi rikkoa, ja että kuvia voi vapaasti ottaa suurimmalla aukolla.  (todella lyhyt syvväterävyys) Käyttämällä luonnosta löytyviä apuvälineitä voimme saada aikaan satumaisen kauniita usvaisia kuvia. Minä innokkaana romantikkona ja kukkakuvaajana innostuin tietysti!
Minulla on vielä pitkä matka ennen kuin olen Johanin tasolla. Hän antoi vinkkejä myös muista taitavista kuvaajista kuten Anna Ulmestrand ja Tammy Bergström (tsekkaa tuo viimeinen, wau miten kauniita kuvia!!)
Huhu, nyt riittää haastetta mutta sehän onkin parasta! Vain sitä kautta oppii!!

Workshopin järjesti paikallinen valokuvakerho Foto Apertura rf. Tässä muutama maistiainen minun muistikortilta.

MACRO-5

_I0A6701

_I0A6697

_I0A6625

8 thoughts on “Regler är till för att brytas

  1. Såååå vackra bilder…..och färger. Den småblommiga blå/lila blomman mot den djupa diffusa grön/lila bakgrunden, så fint, som en tavla!
    Varma höstkramar till dig!

    Like

  2. Väldigt vackra bilder! I synnerhet den där första är ett mästerverk – kombinationen av blommans rosa färg och den omgivande gråheten är väldigt attraktivt och får bilden att se mer ut som en målning än ett fotografi.

    Like

  3. Nu e jag då ingen expert men jag bara måste säga att dina bilder tilltalar mig mer än Tammy Bergströms….rosen är helt underbar….

    Like

  4. Snyggt Camilla! Jag går på fotokurs med Johan just nu, verkligen lärorikt och intressant. Har fått upp ögonen för landskaps- och macrofotografering tack vare honom.

    Like

Leave a Reply

