Lucka 17

Hej och hå här går det undan med fart minsann! Julklapparna har jag nästan klara, ischokladen är fixad, och hemmet julpyntat. Granen är på plats och det ser nästan ut som att någon varit snäll, för det finns redan paket i korgen… Sandra ger här ett recept på ischoklad, jag smaksatte min med flingsalt istället för nötter och använde mera mörk choklad än ljus.

Jag har handlat det mesta lokalt och i vår lilla stad är det mesta på praktiskt avstånd. Skönt att kunna plocka upp och beta av, sådär mest i förbifarten, för jag vill verkligen vägra julstressa. Jag vill njuta av stämningen och av glädjen i att ge någonting åt någon. Den bästa antistressjulen fixar man med planering, listor och organisationsförmåga.

Idag har jag också besökt två företag i centrum av Åbo. Där får de också kämpa mot köpcentrens, marketarnas och näthandelns hårda dragningskraft. Inget går upp mot service på det egna modersmålet och känslan av att besöka en affär där personalen kan sitt och där historiens vingslag är så påtagliga. Därför vill jag påminna om hundraåriga leksaksaffär Casagrande och nästan lika gamla Kameraboden. De är värda ett besök! Så länge jag kan minnas har dessa affärer funnits och jag hoppas vi får ha kvar dem i framtiden.
❤ ❤ ❤ ❤ ❤ ❤ ❤

LUUKKU 17

Täällä päivät vain hurisevat ohi niin että hatusta saa pitää kiinni! Joululahjat melkein kasassa nyt, suklaaherkut valmistettu ja kotia koristeltu ihan viimeisen päälle. Kuusi on tuotu sisään ja sen alta löytyy niin paljon lahjoja että tuntuu jo siltä että joku on ollut kiltti…

Suurin osa ostoksista ovat paikallisia. Se on kätevää sillä matkat ovat lyhyet ja suurimman osan pystyy poimimaan mukaansa vauhdissa. Minä en koskaan ole halunnut tehdä joulusta ikävää stressipakettia vaan haluan nauttia tunnelmista ja antamisen ilosta.Suurimpaan ahdistukseen auttaa suunnittelu, listat ja järjestelmällisyys.

Tänään kävin myös Turussa ostoksilla. Keskustassakin kamppaillaan ostareiden , nettikauppojen ja markettien vetovoimaa vastaan. Mikään ei kuitenkaan voita sitä että saat yksilöllistä ja osaavaa palvelua (ja minun tapauksessa vielä omalla äidinkielellä) liikkeessä jossa tunnet historian siipien havinan. Siksi haluan muistuttaa yli satavuotiaan leluliike Casagranden sekä lähes yhtä vanhan Kamera Aitan olemassaolosta. Minulla on näistä jo muistoja jo lapsuuden ajoilta, ja toivon että seuraava sukupolvikin saa nauttia heidän osaavasta palvelusta.

Julhem-hemma-o-bloggbilder-018

 

Julhem-hemma-o-bloggbilder-010

One thought on “Lucka 17

  1. Jag har aldrig smaksatt ischoklad med nåt extra, första gången jag ser ett sånt recept faktiskt! 🙂 Vi kör på det klassiska, alltså antingen med kokosfett och färdig choklad eller from scratch, alltså kokosfett, ägg, socker och kakao 🙂 Finns det något simplare godis, egentligen?? 🙂

    Liked by 1 person

Leave a Reply

