Till tjugondag knut?

Normalt brukar jag ha bråttom att slänga ut julen, för att den känns så dassig genast efter annandag. I år känns det inte så, kanske för att jag aldrig riktigt hann med, och kanske för att den där riktiga stämningen aldrig infann sig, då snön fattades. Det hände ju en hel del spännande saker kring jul också och det fanns en ny liten människa att bekanta sig med, och jag jobbade långa dagar.

Granen blev så fin i år, spiskransen var en ny grej att få pynta och jag har verkligen öst på med både batteriljus och ljusslingor. Så mycket att det faktiskt tar en stund att släcka allt innan vi ska gå till sängs. När jag städar undan julen kommer nog ljusslingorna att få vara kvar, för dem älskar jag verkligen. De höjer mysfaktorn var som helst och dessutom får vi nog kämpa mot mörkret ett tag ännu. Det tar tid innan det märks att dagarna blir längre.

***************

NAUTITAAN VIELÄ HETKI
Normaalisti minulla on aina kiire siivota joulu pois heti tapaninpäivän jälkeen, koska magia on hävinnyt. Tänä vuonna ei tunnu siltä että pitäisi päästä kaikesta eroon, ehkä sen takia etten oikein pysynyt kärryillä eikä ollut lunta. Sitäpaitsi kaikenlaista muuta tapahtui, ja saimme tutustua uuteen pieneen ihmiseen ja teimme pitkiä työpäiviä.
Kuusesta tuli ihana, takanreunan koristelu oli uutta minulle ja olen ripotellut valoköynnöksiä ja ledkynttilöitä joka paikkaan. Niiden sammuttamiseen meneekin vähän aikaa iltaisin. Kun vihdoin siivoan joulun pois, ne saavat jäädä, sillä pidän niistä niin paljon niiden tuoman tunnelman takia. Vielä joudutaan pimeyttä vastaan taistelemaan jonkun aikaa ennen kuin päivät pitenevät tuntuvasti.

 

Jul kvar 1 bloggjul kvar 2julen kvar 4Jul kvar 3

 

 

7 thoughts on “Till tjugondag knut?

  1. Så otroligt vackra bilder!! Jag drömmer om att hitta den där färgtonen du använder dig av, det blir så stämningsfullt. Har du någon gång funderat på att hålla workshop i foto/bildbehandling?
    Kram

    Like

    • Tack Ulrica, så roligt att höra att bilderna gillas! Tycker det är jättesvårt att lära ut redigering, då det så ofta handlar om personlig smak och ett visst seende som är svårt att förklara 🙂 Jag använder också ofta presets dvs actions i photoshop. Sådana kan man köpa eller ibland ladda ner gratis. De som är gratis kan man sällan justera efteråt, men de köpta består helt enkelt oftast av olika layers som går att justera. Det är egentligen sånt man kan göra själv men presets sparar en massa tid och besvär.
      De här bilderna är fotade med blixt, och tonen i vår inredning skapar nog det mesta av stämningen, men ofta använder jag olika lager av färger på bilderna, drar bara ner opaciteten på dem.

      Skulle jag ordna kurs, borde den vara i webbform, för jag bor i Finland och du bor på andra sidan havet 🙂

      Like

      • Det är så lite så :).
        Jag har ett berg av actions som jag köpt i flera år nu, men får inte till hur jag ska använda dem för att skapa en någorlunda enhetlig färgton i alla mina bilder. Det blir oehört spretigt, både färgstarkt, blekt, ljust, mörkt, olika färgskalor osv.. kanske använder jag för många olika actions?

        Jag skulle nog gärna betala för att få använda dig som bollplank ibland tror jag :).

        Liked by 1 person

  2. Jag förstår överhuvudtaget inte varför man skulle slänga ut julen så fort (ja, förutom om man pyntat med ett överflöd av tomtar och troll). Det är ju så mysigt med allt pynt. I dag har det sprejats guldfärg på gamla grejer igen, och dem ska jag faktiskt ställa fram ännu även om de kan tyckas vara juliga.

    Like

  3. Det finns ju mycket man kan lämna kvar, ,som ljusslingor och “vintriga” grejer när julen städas ut. Själv har jag rätt lite julsaker framme, då kan man lämna fram mycket av det mysiga under vintern! 🙂
    I övrigt är jag lika. Helst ska julen ut innan nyåret! 😉
    /Kitty

    Liked by 1 person

Leave a Reply

