Att lära sig något nytt

Ibland fastnar jag vid frukt och grönsakshyllan i butiken och bara beundrar alla spännande och exotiska saker som finns där. En del är för mig faktiskt helt okända och nu var det dags att bekanta sig med Litchi, en frukt från Kina. Den är inte större än en valnöt och så där skojigt hård och knottrig i skalet, som en sjöborre eller något.

Jag köpte några, bara av nyfikenhet för jag ville veta hur de gör sig i bild,(hmmm yrkesskada jo jag vet) och döm om min förvåning när jag öppnade en!  Så vackert rosa pärlemorskimrande skal på insidan, och ett lustigt genomskinligt fruktkött. Det kändes ungefär som kammussla, men smakade som en fruktsallad. En spännande bekantskap var det och man kan väl konstatera att man aldrig är för gammal för att lära sig något nytt.

 

LITSI tai LITCHI
Joskus jään marketissa ihastelemaan eksoottisia  hedelmiä ja vihanneksia. Jotkut ovat minulle ihan tuntemattomia ja nyt tunsin että oli aika tutustua Kiinasta tulleeseen Litsiin (Litchi) . Se ei ole saksanpäihkinää suurempi ja sillä on paksu ja hieman piikikäs kuori.

Ostin muutaman,  sillä uteliaisuuttani halusin tietää ovatko kuvauksellisia (hmm joo, myönnetään että on ammattivika) ja yllätyinpä kun avasin yhden kotona! Kaunis roosa helmiäisväri sieltä kuoren sisältä löytyi ja itse hedelmäliha oli hauskan läpikuultavaa ja koostumukseltaan samantyyppistä kuin kampasimpukka. Maku ei kuitenkaan ollut kampasimpukkamainen vaan muistutti lähinnä hedelmäsalaattia. Jännä hedelmä tosiaan, ja kai tässä nyt voi todeta ettei ihminen koskaan ole liian vanha oppiakseen uutta.

 

Litchi-7

Litschi-1Litchi-3Litchi-6Litchi-4Litchi-2

Leave a Reply

