Pollenfrukost

När bagaren (mannen ) kom hem från sin inspirationsresa till Sverige hade han inte bara den där keramiklöken med sig, utan också en hel del godsaker. Från Kryddan i tillvaron        (finns också på Facebook)  hade han med sig några spännande produkter och jag var inte sen med att testa. Vem hade trott att pollen (det handlar alltså om  Bipollengranulat ) i maten skulle vara gott?  Men det var det, och rikt på vitaminer, mineraler, proteiner, enzymer och antibakteriella ämnen. Det ni! Jag blandande ekologisk banan i fil ( i Sverige heter det visst filbunke?) och lade till chiafrön och pollen.
Det var inte bara gott utan riktigt vackert också! Och rena vitamin boosten! Schusch på er alla influensavirusar!

 

SIITEPÖLYAAMIAINEN
Kun leipuri (mieheni) palasi Ruotsista hänellä oli mukanaan muutakin kuin tuo keraaminen sipuli. Mukana oli kaikenlaisia herkkuja Kryddan i Tillvaron nimisestä yrityksestä. Tottakai oli pakko maistaa. Kuka olisi uskonut että siitepöly ( Puhutaan siis mehiläisten siitepölyrakeista ) maistuu hyvältä?
Mutta kyllä oli ihan hyvää ja jännän makuista. ( pieniä annoksia huom) Nämä ovat täynnä vitamiineja, mineraaleja, proteiineja, enzyymejä ja tulehduksia ehkäiseviä aineita. Sekoitin viiliin luomu banaania  ja lisäsin chia- siemeniä sekä näitä granulaatteja. Kaunis annoskin siitä tuli, ja äärimmäisen terveellinen. Hushus kaikki Influenssavirukset!

 

**
frulle 1frulle 3frulle 2frulle 4

6 thoughts on “Pollenfrukost

  1. Vad spännande med pollen! (En otippad mening, hah ;-).) Undrar om man kunde minska pollenbesvären på våren om man under vintern i små mängder skulle äta pollen… Eller så tål man det inte alls.

    Like

  2. Fil och filbunke är olika saker så det beror på vad du åt 🙂 Svensk filbunke blir jag nostalgisk av, det var så otäckt-härligt med dallret i den och så var det spännande att ta undan en sked, hälla mjölk på och dagen efter se om man hade fått en ny filbunke eller om vädret hade gjort så den skar sig.

    Pollengranulat smakade jag på rakt upp och ned på en marknad, så tyckte jag inte det var gott men tillsammans med annat kanske det skulle funka. Enligt försäljaren var det snudd på ett mirakelmedel som botade allergi och influensor och… och…

    Like

    • Det var nog filbunke. Sån gjorde mamma åt oss på landet när jag var liten. Av pinfärsk komjölk. Jag älskade det gräddiga sammetslena skalet den fick under natten för det var så gott med kanel och socker. Var det åska blev man utan- precis som du skrev.
      Gott var det här kanske inte direkt med de här granulaten, men förde tankarna till surmjölkslimpa från barndomen. och jag tror nog det finns en massa hälsofrämjande effekter i dem.

      Like

  3. Filbunke gjorde man före kylskåpens tid på landsbygden för att ta vara på mjölken. Man lade tätört, även kallad täte, i botten på glasskålar och slog över mjölk som tjocknade av ämnen i växten. Filbunke vet jag ingen som säger idag men “fil” lever kvar i benämningen på den syrade produkt som mejerierna tillverkar industriellt och distribuerar. Som jag minns det introducerades den på 50-60-talet när pastörisering och homogenisering av mjölken gjorde att den inte surnade naturligt utan blev otjänlig som föda när den blev för gammal. Innan dess använde man sur mjölk och sur grädde som livsmedel. Hälsningar från en 40-talist som gillar din fina blogg.

    Like

    • Jadå, filbunke gjorde mamma åt oss när vi var små och inte hade kylskåp på landet. Filbunke eller fil som det heter här, säljs ännu i affären faktiskt och jag tycker verkligen om den som frukostalternativ. ett tag gjorde jag egen också, men sen ville ungdomarna inte ha, så det kändes onödigt att bara fixa åt mig själv. Den blev bäst på tjock god ekomjölk.

      Like

Leave a Reply

