Granen står så grön och grann..

Hoppsan, står det en minigran där ännu? Ja det gör det. Jag har ju bara inte hjärta att göra mig av med den, då den mot alla odds faktiskt har klarat sig såhär långt.( jag tar livet av det mesta i växtväg)  Tänk om det klarar sig till nästa jul? Nån som vet om såna här klarar sig länge?

JOULUN RIPPEITÄ
Hups, onko tuossa vielä minikuusi?  No niin on! En vaan raaski heitää sitä ulos kun se kerran on loistokunnossa vielä. (Vastoin kaikia odotuksia siis, sillä minä en yleensä pysty pitämään viherkasveja hengissä) Olkoon nyt siellä vielä jonkin aikaa, jos vaikka pärjäisi ensi jouluun saakka? Onko kellään tiedossa miten pitkään tällaisen voi pitää hengissä?

minigran 2minigran 1

 

12 thoughts on “Granen står så grön och grann..

  1. Jag räddade en liten planta som stod ensam och övergiven i ett mörkt hörn på en diskbänk i blomsteraffären jag jobbade i för 8-9 år sedan. Den hade inte fått en droppe vatten på länge och grenarna hängde väldigt ledsamt, men den var fortfarande grön och fin så jag tog hem den istället för att kasta den i komposten. Jag har fortfarande kvar den och den är idag 1 meter hög 🙂
    Varje sommar har jag den ute på någon skuggig plats och på vintern står den med underhållsvärme i vår gäststuga. Den vill torka ut mellan vattningarna och glömmer jag den för länge så börjar grenarna hänga och då vattnar jag ordentligt och “glömmer” sen bort den igen. Den har inte så stort rotsystem, men jag har planterat min i en hög kruka med ganska gott om plats för rötterna bara för att jag inte ska behöva vattna så ofta. När det nedersta grenparet gulnade och jag klippte bort dem så planterade jag en murgröna på kanten av krukan och så kompletterar jag den med några pelargoner eller nån annan sommarblomma när den får komma ut då risken för nattfrost är över. Så står den ute till september-oktober och då nätterna börjar bli kalla igen får den komma in för vinterförvaring i gäststugan. Min vän Rumsgranen 😀
    Ha en fin tisdag!
    Kram
    Birgitta

    Like

  2. Min mans mormor hade en sån i sitt vardagsrum som var nästan 2 m hög och väldigt gammal, så de kan nog klara sig länge. Lycka till!

    Like

Leave a Reply

