Virvon varvon idag

Palmsöndag. Jag har för säkerhets skull laddat upp med lite chokladägg, för enligt finsk tradition så kan det dyka upp lite barn bakom dörren idag. De byter pyntat påskris mot godis. Egentligen tycker jag ju det ska vara nästa lördag det, enligt finlandssvensk tradition, men bor man på en tvåspråkig ort så får man ju vara beredd på att det förekommer av båda varianterna.

 

VIRVON VARVON
Palmusunnuntai. Olen varmuuden vuoksi varannut suklaamunia kotiin, sillä suomalaisen tavan mukaanhan virpojat saattavat olla liikkeellä. Itsehän suomenruotsalaisena koen että tämä karkkien kerääminen tapahtuu vasta lauantaina, mutta kun kerran täysin kaksikielisessä kaupungissa asutaan, saan varautua molempiin vaihtoehtoihin.

 

pask-II

 

pask-III

 

psk-IV

 

påsk-1

3 thoughts on “Virvon varvon idag

  1. Jag minns hur förvånad jag var när jag bodde i Åbo första året och det dök upp påskkärringar på palmsöndagen. Hade inte hört om den traditionen innan. I min hemstad gick båda språkgrupperna runt på påsklördagen.

    Like

  2. Min hemstad är ju också tvåspråkig, men båda språkgrupperna gick alltid som påskhäxor på lördagen. Blev riktigt förvånad när jag hörde om traditionen på palmsöndagen i era trakter för bara några år sen!

    Liked by 1 person

Leave a Reply

