Love or hate

På resan till österbotten hann vi alltså också till ett loppis. Ett himla sunkigt och mystiskt ställe, men det var det enda som var öppet på morgonen. Med såna loppisar finns också en fördel- priserna är inte skyhöga så kollegan var glad över att fynda Arabias vackra blåvita kaffekoppar till ett mycket bra pris. Perfekta till midsommardukningen!

Själv köpte jag en lampskärm. En sån där fulsnygg enorm gammal sak som mannen bara hummade diffust åt när jag skickade mess åt honom. “gör som du vill” sa han diplomatiskt. Och jag ville. Fast jag var osäker om den skulle passa dit jag tänkt, och om jag verkligen ville ha den.

Den ursprungliga färgen var rätt så okej men kändes sunkig och dassig och flammig så jag tänkte göra ett experiment och måla med Vintage paint. Jag pratade med tjejerna på Tre Små Rum och de sade att det borde gå, så jag tog det som en utmaning och inhandlade lite färg i nyansen antique cream.

Och tja, där hänger den nu. Sned och vind. Märkte nog att den fått en törn men snedheten syntes inte förrän den blev målad och upphängd. Nå, det ger väl den mera personlighet bara tänker jag, och där får den hänga nu ett tag, tills vi hittar den där drömlampan som ännu inte kommit emot. Vi hade en på lut men den var sååå Ikea att vi beslöt oss för att hitta något annat och unikt. Men det får ta tid, och medan vi väntar så kanske jag kommer underfund med vad jag egentligen tycker om den här lampan. To love or to hate, liksom.
Vad jag gillar mest är det att den är just sådär annorlunda och udda, det passar perfekt här, tänker jag, men det där sneda och vinda kanske jag har lite jobbigt med. Men i och för sig har det sin charm också. Perfect is boring, liksom.

Ps. Den uppmärksamme ser en ny läderstol i hörnet. Mer om den i ett senare inlägg!

Och GLAD MIDSOMMAR till er alla!

 

TO LOVE OR TO HATE
Pohjanmaan reissulla ehdittiin siis pikaisesti käydä kirpparilla
. Sellainen tunkkainen kummallinen paikka mutta se olikin ainoa auki oleva siihen aikaan aamusta. Sitäpaitsi sellaiset kirpparit ovat hyviä sillä hinnat eivät ole taivaissa. Kolleega iloitsi löytämistään sinivalkoisista Arabian kahvikupeista jotka hän sai kivaan hintaan. Täydelliset juhannuskattaukseen.

Itse ostin lampunvarjostimen. sellaisen rumankauniin valtavan, josta mies vaan mumisi jotain kun laitoin viestiä. “Tee kuten haluat” hän sanoi, ja minähän halusin. Mutta epäröin hieman että sopisiko paikkaan joka minulla oli mielessä vai ei.

Alkuperäinen väri oli mielestäni aika ok, mutta tuntui tunkkaiselta ja tummalta ja läikikkäältä joten ajattelin tehdä kokeilun ja maalata sen Vintage Paintillä. Juttelin tyttöjen kanssa Tre Små Rumissa ja he olivat sitä mieltä että sen pitäisi onnistua, joten ostin purkin Antique Cream sävyistä maalia.

Siinä se sitten roikkuu.Ihan vino ja vääntynyt. Huomasin kyllä jo alussa että se oli saanut tällin mutta vinous näkyi vasta malauksen ja ripustamisen jälkeen. Mutta ei haittaa, kai se lisää sen persoonallisuutta. Siellä se nyt saa roikkua jonkun aikaa, kunne se oikea löytyy. Oli meillä yksi ehdokaskin jo, mutta se oli niin tyypillinen Ikeavalaisin että päätettiin että odotetaan että eteen tulee jotain ihan muuta ja uniikkia. Ei haittaa vaikka veisikin aikaa.  Ehdin sillä aikaa pohtia että tykkäänkä tästä vai en. To love or to hate, niinku. Eniten pidän siitä että se on niin erilainen, ja sen takia niin sopiva juuri tänne. <vaikeinta on ehkäs se ettei se ole suorassa, mutta siinäkin on charminsa. Perfect is booring, tavallaan.

P.S Tarkkasilmäinen näkee uuden nahkatuolin ruokasalin nurkassa. Lisää siitä myöhemmin!!

Ja HAUSKAA JUHANNUSTA!!!

 

 

_MG_8074

 

_MG_8079

 

_MG_8092

 

 

_MG_8095

6 thoughts on “Love or hate

  1. Ihanan persoonallinen! Jos kyllästyttää tuo, niin Friiduli tehnee siihen nopsasti jonkin vaalean pellavaisen huppupäällisen, on todella kaunis tuo valaisimen kehikko – olisi sääli hukata se.
    Heleää keskikesää toivotellen,
    Tuulia

    Liked by 1 person

  2. Vet inte riktigt vad jag förväntade mig att få se medan jag läste texten utan att se bilderna, men tycker att lampan verkar passa alldeles förträffligt hos er och det lite vinda stör inte alls i den vinkel du har fotat i alla fall 🙂 Fortsatt fin midsommar önskar jag er!
    Kram

    Liked by 1 person

Leave a Reply

