En gammal goding

En bekant till mig flyttade och sökte med ljus och lykta efter ett nytt hem till sin gamla läderstol som bara inte fick plats i det nya hemmet. Hon kom ihåg att jag beundrat den en gång och frågade mig om jag ville ta hand om den.. OM jag ville? Jamen javisst!

Det är nåt speciellt med läderstolar ser ni. ( och läderväskor och trämöbler och allehanda ting av trä…)  De har en själ, och de åldras med värdighet. Sprickor och eventuella fläckar berättar bara om ett långt liv. De blir bara snyggare med åren och av användning.  Och de är värda all kärlek.

VANHAN TUOLIN KAUNEUS
Eräs tuttava muutti ja kaipasi vanhalle tuolilleen kipeästi uutta kotia. Se ei vaan mahtusi uuteen kotiin. Hän muistikin sitten että olin juuri tuota tuolivanhusta ihaillut, ja kysyi että ottaisinko omaksi? Ja voi että, tottakai ottaisin!!

Vanhoissa nahkatuoleissa on sitä jotain.  ( myös nahkalaukuissa ja puisissa huonekaluissa ja esineissä) Nissä on sielu ja ne vanhenevat kauniisti. Halkeamat ja mahdolliset läsiskät vain kertovat eletystä elämästä. Vuosien varrella niihin tulee vain enemmän karismaa ja kauneutta ja ne asaitsevat kaiken rakkauden.

 

stol-1

 

stol-2

One thought on “En gammal goding

Leave a Reply

