Utmaningar!

Måndag morgon. Ny vecka. Snart börjar skolorna och med det också många andra aktiviteter. Den här tiden på året brukar vara tiden för nya planer och mål. De flesta håller bara en tid, andra blir permanenta.  Själv går jag och tänker mycket på företagandet och hur  jag ska utvecklas och hur jag ska utnyttja mina resurser bättre. Därför känns det inte helt fel att tota ihop en likadan lista som Malin gjort i sin blogg.  Jag kan tro att det blir svårt, och det kan väl också hända att jag aldrig publicerar den. Man lämnar ju ut sig själv ganska bussigt så det kräver mod.

Ide´n med de hundra målen är att gå utanför sin bekvämlighetszon. Det ska liksom inte vara för enkelt att tota ihop den. Själv tror jag på affirmation och att lägga upp mål. Jag har faktiskt upplevt att många “ouppnåeliga” saker har blivit verklighet bara med att jag vågat säga dem högt för mig själv och vågat lägga upp ett mål. Ta nu bara det här med att bli fotograf till exempel. För inredningstidningar (!) Hade jag trott det för 6 år sedan när jag jobbade på dagis? Eller att vara företagare? Jag har varit min egen chef i fem år och försörjt mig själv på det! ( Trodde aldrig min mage skulle klara pressen eller att jag överhuvudtaget skulle lära mig vad det går ut på).  Nu är det dock dags att bygga nya mål. Inte byta bransch nej, men utvecklas, bredda kunnandet, och köra lite hårdare. Bli tuff och ta för mig mer. Think big liksom. Kanske lägga en fjäder i hatten när ett år har gått?

Vågar du utmana dig själv?

 

HAASTETTA
Maanantai. Uusi viikko. Kohta koulut ja harrastukset alkavat. Tähän aikaan vuodesta yleensä mietitään mihin tähdätään ja mitä halutaan saavuttaa. Itse ajattelen yritystäni ja omia resursseja, miten voisin käyttää niitä parhaimmalla tavalla. Voisin väsätä samanlaisen listan kuin Malin ( sorry vain ruotsiksi) mutta voi hyvinkin olla etten koskaan julkaise sitä. Se vaatii rohkeutta.

100 tavoitteen kirjoittaminen paperille pakottaa poistumaan omalta mukavuusalueelta. Listan teko ei siis saa olla liian helppoa. Itse uskon affirmaatioon ja tavoitteiden asettamiseen. Olen kokenut monen asian toteutuvan vain sanomalla sen ääneen ja asettamalla tavoitteen. Vaikka tämä valokuvausjuuttu esimerkiksi. Kuvaan sisustuslehdille! Olisinko uskonut kuusi vuotta sitten kun olin työskentelin päiväkodissa? Tai yrittäjyys? Olen työllistänyt itseäni viisi vuotta  (en kyllä uskonut vatsani kestävän paineita tai että koskaan edes ymmärtäisin täysin mitä yrittäjyys on ) Mutta nyt on siis aika asettaa uusia tavotteita. Ei alan vaihtoa ei, mutta kehitystä, osaamista ja kovempia panoksia. On aika ottaa enemmän irti tästä jutusta. Think big.
Uskallatko sinä haastaa itsesi?

 

_MG_9311

 

_MG_9312

 

 

4 thoughts on “Utmaningar!

  1. Rohkeasti vain puhumaan ääneen haaveista! Minä esim. edelleen kannustan sinua erikoistumaan muotokuvaamiseen; olet siinä lahjakas ja saat ihmisen “esiin”. Toki haaveesi ovat varmasti paljon, paljon muuta!

    Liked by 1 person

    • Kyllä minä muotokuviakin teen, niin paljon kysyntää ei vain pienellä paikkakunnalla ole. Vapaa-ajan projekteja joskus mutta ne tuppaavat syömään työ- ja vapaa-aikaa eikä mallejakaan ihan puissa kasva…

      Like

Leave a Reply

