Inga bakslag utan framsteg!

Okej. jag bjussar på detta. Ett misslyckat projekt.   På bloggar visas ju bara de bästa DIY grejerna upp för det mesta men det här gick inte som jag tänkte. Och jag lovar- det ser verkligen inte alls så illa ut i bild, tvärtom, men den var FUL. Gles tarvlig och ful. Tro mig. FUL.

Pinterest är en osinande källa för inredningsideér , det är inget nytt. Där hittade jag också en härlig ide om en “driftwood mirror”  (vet inte om länken öppnas ) . Ide´n är alltså att utgå från en rund enkel spegel och sen limma fast slitna barkfria pinnar så det blir en snygg solspegel. Det är ide´n.

…och jag samlade en herrans massa pinnar. Länge och väl, med ett överraskande tålamod, och så limmade jag. Med limpistol. Jag trodde minsann det skulle sitta som berget, och det gjorde det- till en del. Men bara en del, och bra var väl det. Spegeln blev nämligen inte så snygg som jag tänkt. Jag trodde det skulle vara ok att pinnarna var osågade, och att de inte var så raka, och att jag inte limmade dem så noggrannt nära intill  varandra.
Nåja. Slutresultatet var en rätt så ful sak där en hel del pinnar lossnade redan vid upphängningsstadiet och det såg för jävligt ut annars också.  Jag var inte nöjd. Det blev inte alls så snyggt som på Pinterest, och samtidigt som jag asgarvar åt mitt misstag så svär jag över mina fingrar som nu är sjuka av allt pillande med limmet som sen helt plötsligt minsann satt som gjutet när jag verkligen ville ha bort det!

Fy vad ful den blev, sade jag åt mannen när han kom hem. – Bra att du sade det högt själv , sa han, så slapp jag.
LoL

Och nu hänger det en tom rund spegel på väggen. Hänger i alla fall- det gjorde den inte förut, för den lutade mot väggen utan upphängningsanordning. Så inga bakslag utan framsteg hör ni, fast via ganska många kringelikorkar.

 

*********************

MONEN MUTKAN JA MUTINAN KAUTTA

Okei.  Vuorossa ei niin kaunis DIY. Harvinaisuus sinänsä blogimaailmassa sillä täällähän yleensä näytetään niitä upeita luomuksia. Itse tehty, jep. Tässa vaan ei mennyt niin kuin Strömsössä mutta eipä haittaa. On me, saa nauraa.  Jos naurattaa siis, sillä kuvasta ei todellakaan saa oikein selvää miten RUMA tuo oli. Tikut liian harvassa, kömpelö ja ruma. Uskokaa vaan. Tosi ruma.

Pinterest on ihana luovuuden keidas. Sieltä siis löysin tämän idean tehdä oman “Driftwood Mirrorin” (en tiedä toimiiko linkki) . Ideana on siis liimata kaarnattomia harmaantuneita oksia tyhjään pyöreään peiliin jotta siitä syntyy kaunis aurinkopeili. Se on siis idea.

…ja minä keräsin noita oksanpätkiä. Pitkään ja hartaasti ihan uudenlaisella kärsivällisyydellä ja sitten liimasin kuumaliimalla. Luulin sen kestävän vaikka mitä, mutta eipä kestänyt. ( onneksi – mutta siihen tullaan pian)  Noh, peilistä ei tullut upea. Luulin ettei sillä olisi merkitystä etten sahannut noita oksanpätkiä tasaisiksi ja että ne eivät muutenkaan olleet niin suoria. Lopputulos oli ruma tikkuhärveli josta todella moni osa irtosi jo ripustusvaiheessa. En ollut tyytyväinen ja lopputulos oli melko surkuhupaisa.
Ja vaikka nyt nauran tuolle, kiroan samalla kipeitä sormiani sillä kyllä se liima oli vahvaa, ainakin siinä vaiheessa kun se piti irrottaa!
On se vaan niin ruma, sanoin miehelle kun hän tuli kotiin töistä.-  Hyvä että sanoit sen itse ääneen, hän vastasi-  niin minun ei tarvinnut.
LoL.

Ja nyt seinällä roikkuu tyhjä peili. Roikkuu sentään- alussa siinä ei ollut kiinnitystä. Eli jonkinlaista edistystä kuitenkin, vaikka monen mutkan ja mutinan kautta.

_MG_9301

 

_MG_9302

 

_MG_9307

 

Solspegel-001

 

 

Solspegel-003

 

 

 

10 thoughts on “Inga bakslag utan framsteg!

  1. Fniss! 🙂 Men på bilden där den ännu låg på golvet såg den ju jättefin ut! Jag hade i ett skede tänkt göra en solspegel enligt instruktioner på nätet, tror det var glasspinnar man skulle limma runt den och spraya guldfärgade. Kanske lika bra att jag skippade det projektet… 😀

    Liked by 1 person

Leave a Reply

