På jakt efter färger och stämningar

Ifjol nappade jag på en inspirationskurs “slow down with stills” med fotografen och inspiratören Christina Greve. ( Finns en skild kategori här i bloggens kartotek för de bilderna jag tog då ) Nu går det en workshop igen och inspirerad av den tog jag min kamera igår och cyklade ut på äventyr för att fånga olika färger och motiv att använda i senare sammanhang. Hem kom jag med en massa bilder och var genast så taggad att det fick bli några smakprov till bloggen. Ide´n med att samla tre bilder i rad, är att på så vis få ihop en mer levande “berättelse” . Temat är fortfarande en lugn livsstil, att välja sin väg och sitt tempo genom att idka lite självanalys. Var hittar jag mitt lugn, vad är jag tacksam över,  vad vill jag låta gå?..

Igår kväll mådde jag så bra. För det här är just det som gör mig rofylld och harmonisk. Att få fota kravlöst, editera bilder i timmar, experimentera med nyanser och djup och kombinera motiv. Det ger mig en djup känsla av tillfredsställelse.

 

 

VÄREJÄ JA TUNNELMIA HAKEMASSA
Viime vuonna osallistuin valokuvaaja Christina Greven inspiraatiokurssiin “Slow down with  stills” ja blogistakin löytyy oma kategoria niille kuville. Christinalla on taas meneillään workshoppi ja siitä innostuneena nappasin kameran kainaloon ja lähdin etsimään värejä ja aiheita joita voisin käyttää myöhemmissä projekteissa. Kun tulin kotiin, muistikortti oli täynnä kuvia ja innostuin heti tekemään muutaman kuvasarjan blogiin. Kolmen kuvan sarjassa ideana on kertoa “tarina” ja teemana on edelleen rauhallisen elämämäntyylin ja tasapainon löytäminen itsetutkiskelun ja analyysin avulla. Mikä on antaa minulle sielunrauhan, mistä haluan luopua, mistä olen kiitollinen?…

Eilen illalla olikin niin hyvä olla, sillä juuri tämä on se mikä antaa mielenrauhan. Vapaa kuvaaminen ilman mitään odotuksia, kuvien editointi pitkään ja hartaasti leikkien sävyillä ja syvyydellä ja yhdistämällä erilaisia aiheita toisiinsa. Ihan parasta sielulle.

 

collage-2-blogg

 

Collage-webb-

 

collage-hallonblad-blogg

 

Collage-6-blogg

 

collage-5-blogg

 

collage-4-malmnäs-blogg

 

collage-3-blogg

4 thoughts on “På jakt efter färger och stämningar

Leave a Reply

