I spillror

I natt vaknade vi av ett brak. Eller vaknade och vaknade… jag hade inte hunnit somna  men klockan var halv tolv och det var väl en tre kvart sedan vi krupit i säng. Jag vet inte ens hur jag ska förklara det där ljudet med det liksom small och krasade på samma gång.

Upp kom vi som två nyfikna mangustar och när vi tände lampan så såg vi ju den sorgliga synen. Spegelns fäste hade lossnat och både den och ljusstakarna låg i spillror på golvet.
Så good by med den här synen då- jag som hade tänkt att detta blogginlägg skulle handla om hur jag gillar den här kombinationen av spegeln och ljusstakarna… De var handgjorda men loppisfyndade och klart man kan hitta sådana och en rund spegel igen men.. ja- det harmar ju ändå. Det finns ju en stor tom fläck där på väggen nu och jag vet att den inte är lätt att fylla för det tog mig länge att hitta något dit som jag var nöjd med.

Nå- tur i oturen– inget barnbarn eller husdjur var under och spegeln hade någonsorts skydd i sig så den bara sprack i bitar utan att sprida ut sig över precis hela golvet.

De härliga vita hjortarna klarade sig tack och lov även om en av dem ramlade i golvet. Dem hade jag nog sörjt.

SIRPALEIKSI
Yöllä herättiin kummalliseen rysähdykseen
. Tai minä en herännyt sillä olin pyörinyt sängyssä jo jonkin aikaa, mutta kello oli puoli kaksitoista yöllä ja valot oli jo sammutettu.

Singahdettiin tietysti ylös kuin uteliaat mangustit ja sytytettiin valoja ja yritettiin nähdä että mistä päin ääni oli tullut.  Ja siinähän peili ja kynttilänjalat makasi sirpaleina lattialla.

 

No, good bye tälle sitten, juurihan valmistelin tätä blogispostausta jossa aioin kertoa miten paljon tykkään tästä yhdistelmästä. Höh. No, kirpparilöytöja ne olivat, sekä peili että kynttilänjalat ja uusia samantyyppisisä löytyy ihan varmasti. Mutta harmittaahan se kuitenkin ja nyt seinällä on nyt tyhjä tila jota on vaikea täyttää. Tiedän sillä etsin pitkään ja hartaasti juuri sitä oikean muotoista ja kokoista peiliä.

No, onni onnettomuudessa kuitenkin ettei kukaan ollut alla ja että peilissä oli jonkinlainen turvajuttu joka varmisti sen että se vaan halkesi eikä levinnyt ympäri lattiaa miljooniksi sirpaleiksi. Ihanat sarvipäätkin selvisivät vaikka toinen niistä putosi lattialla. Niitä olisin surrut.

 

 

hylla-2

 

hylla-1

2 thoughts on “I spillror

  1. Usch vad skrämd jag skulle ha blivit om det hade hänt mitt i natten hos mig! Väldigt synd att det hände, men tur i oturen att mycket av dina grejer ändå klarade sig. Jag råkar faktiskt ha en rund spegel, nästintill identisk som din skulle jag säga, som jag väldigt gärna ger åt dig om du vill ha en ny. Den har legat inne i skåpet i ett år nu så jag gör inget med den. Är du intresserad får du gärna komma efter den, för jag borde göra mig av med den på något sätt oberoende 🙂

    Liked by 1 person

Leave a Reply

