Vad är det för Poäng?

Vadå Poäng? Vad menar jag? Jo de här stolarna som flyttat in hos oss. De är Ikeas Poäng!
När vi äntligen fick se lägenheten före flytten stod det med ens klart att vår Ektorp soffa skulle vara allt för stor, för bullig och dominerande. Den hade visst fått plats, men så mycket mer hade inte rymats in. Knasigt, för vi hade trott det var soffbordet som hade känts alldeles för stort- 180cm långt som det är. Vi hade hade satt ut det för försäljning också, men när ingen nappade kändes det naturligt att sälja soffan istället. Och nu med facit i hand, så känns soffbordet precis lagom. Där ser man hur svårt det är med ögonmått! Fortfarande är vi nog överens om att soffan hade varit helt fel här, inte bara för storlekens, utan även för stilens skull.

Men vad skulle vi ha istället? Det är inte sådär bara att handla länstolar. Vi ville verkligen inte ha några mastodontstora och tunga recliner stolar här utan något lätt och luftigt, utan att pruta på komforten. Jag försökte hinna med att plöja igenom utbudet mitt i packandet och fastnade faktiskt sen för de här som jag redan bekantat mig med i arbetsplatsens kafferum. Så fort jag satte mig ner kändes det rätt. Min trötta rygg fann sig genast till rätta i bågen som stöder korsryggen. Gungstolsfunktionen gör att det är lätt att luta sig bakåt, slänga upp fötterna på soffbordet och sluta ögonen för en kort tupplur. DET visste jag att mannen skulle gilla. Han testade några favoriter på listan ( ja de var väl max tre) och gav godkänt- men först när han suttit sig ner och känt samma som jag. De är sköna!
Jag gillade visserligen stolen mer än gungstolen men vi kompromissade så jag fick välja tyget, ( grått Idun, som nu inte finns i produktionen mer ) och han fick välja stommen.

Jag är nog mer för en bohem inredning, men är man två på liten yta får man kompromissa och dessutom ska man ju anpassa sig till byggnaden man bor i. Min bohema sida stillas när jag har mina kära rottingstolar och det lilla serveringsbordet med mig. Det räcker för mig.

 

MIKÄ POINTTI?
Mikä ihmeen Pointti? Nå Ikean Poäng. ( Joka siis  tarkoittaa juuri pisteitä tai pointtia)
Ja tässä siis kyseessä tuolit jotka muuttivat meille. Käytyämme ensimmäisen kerran tutustumassa kämppäämme totesimme heti että Ektorp sohvamme ei ikimaailmassa tulisi mahtumaan. Tai olisi mahtunut juu, mutta mitään muuta ei olisi mahtunut. Hassua, sillä olimme oikeastaan ajatelleen sohvaöydän ( 180 cm pitkä ) olevan liian iso. Olimme jo myymässä sen pois mutta kukaan ei ostanut, joten teimme sitten toisinpäin. Näin jälkeenpäin voimme vain todeta että sohvapöytä ei lainkaan näytä liian isolta vaan sen koko on juuri sopiva tähän. Kyllä silmämitalla mittaaminen on vaikeaa, mutta edelleen olemme varmoja siitä että sohva olisi ollut ihan väärä tähän tilaan, ei pelkästään koonsa, vaan myös tyylinsä puolesta.

Mutta mitä tilalle? Lepotuolien ostaminen ei ole ihan yksinkertaista. Emme todellakaan halunneet mitään talonkokoisia raskaita recliner tuoleja tänne, vaan jotain kevyttä ja ilmavaa, mukavuudesta tinkimättä. Yritin muuttokiireiden välissä etsiä ja löysin sitten nämä jo työpaikan kahvihuoneesta tutuksi tulleet keinutuolit. Heti kun istahdin, tiesin että se on siinä. Väsynyt ja kipeä selkäni sai ihanasti tukea ristiselkää tukevasta kaaresta.
Keinumekanismin ansiosta jalat voi helposti heittää sohvapöydälle. Pienet nokosetkin onnistuvat ja siitähän tiesin miehen ilahtuvan. Haastin hänet testaamaan muutamia suosikkeja ( niitä oli ehkä vain kolme loppujen lopuksi)  ja tämä sai parhaat pisteet, sillä myös hän totetsi että niissä on ihan hurjan mukava istua. Ja sehän oli tärkeintä.

Itse tykkäsin ehkä enemmän itse tuolimallista mutta teimme kompromissin ja mies sai päättää rungosta ja minä kankaasta ( harmaan Idun- joka nyt on poistunut mallistosta)

Tykkään kyllä enemmän rouheammasta ja boheemisesta sisustuksesta mutta kun kodissa asuu kaksi, on osattava joustaa ja minulle riittää että rakkaat rottinkikalusteet saivat seurata mukanani.

LOFT-interior-03.04-5

Leave a Reply

