Första sommardagen

idag enligt kalendern, men ute ven den kalla vinden runt knuten. Imorgon har jag två studentfotograferingar och jag hoppas ju på uppehåll och  värme förstås, för knottrig hud och blå läppar syns på bild och är jobbiga att dölja.

Det är alltid lite spännande med de här fotograferingarna i miljö. Allt hänger på vädret, ljuset, grönskan, stämningen, kommunikationen och tilliten. De sista är lika viktiga som allt annat. Man måste känna sig bekväm, men efter flera år bakom kameran så tror jag nog jag lyckas få de flesta att slappna av.

Jag är alltid lite spänd själv, för varje tillfälle är nytt. Varje gång ska jag läsa ljuset på nytt, hitta den perfekta bakgrunden och det som ska ge mer djup åt bilderna. Jag är bäst på närbilder och får verkligen anstränga mig att komma ihåg att också ta helkroppsbilder. Men man lär sig med åren och får ju en ganska bra rutin på det, samtidigt som det aldrig ska bli slentrianmässigt för då tappar man greppet. I år firar jag i alla fall 6 år som företagare och yrkesfotograf. Inte illa det! Samtidigt firar jag också idag att jag jobbat 6 månader på det andra jobbet. En resa där jag ständigt lär mig nya saker.
Livet är en resa.

Här lite detaljer från fjol.

ENSIMMÄINEN KESÄPÄIVÄ
ainakin kalenterin mukaan, vaikka kylmä tuuli puhalsikin tänään. Huomenna minulla on kahdet ylioppilaskuvaukset ja tietysti toivon poutaa ja lämmintä koska kananliha ja siniset huulet näkyvät kyllä kuvissa.

Nämä miljöökuvaukset ovat aina yhtä jännittäviä. Kaikki riippuu säästä, valosta, vihreydestä, tunnelmasta, kommunikaatiosta ja luottamuksesta. Nuo kaksi viimeistä ovat yhtä tärkeitä kuin muutkin. On tärkeää että kameran edessä pystyy rentoutumaan mutta monen vuoden kokemuksella uskon jo pystyväni luomaan rauhallisen ilmapiirin.

Itsekin kyllä jännitän vähän koska jokainen kuvaus on uusi. Joka kerta valo pitää osata lukea, oikea tausta löytyä ja muut asiatkin pitää kolahtaa jotta saan kuviin syvyyttä ja tunnelmaa.
Parhaiten hallitsen lähikuvat joten minun pitää oikein muistuttaa itseäni ottamaan kokovartalokuvia. Vuosien varrella siihenkin kyllä tulee rutiini mutta pitää pysyä valppaana ettei ote asioihin lipsu. Tänä vuonna minulla tulee täyteen kuusi vuotta yrittäjänä ja ammattikuvaajana. Samalla toisessa työssäni tuli tänään 6 kuukautta täyteen. Matka joka jatkuu ja jossa koko ajan opin uutta.
Elämä on kuin jännittävä seikkailu.

Tässä muutamia fiiliskuvia viime kesältä.

Bonuskuva

Bonusbild-4

Bonusbild-1

Bonusbild

bonusbild-3

Leave a Reply

