Att få fram en stämning

Jag älskar att fota blommor och stilleben i naturljus. Jag var jag riktigt lycklig över att hitta en vild syrenbuske häromdagen, för nu har jag ju inte en egen trädgård runt knuten längre utan får anstränga mig lite för att hitta något grönt att fota. Lila blommor blir minsann vackra på bild.

Plötsligt hade jag ett dilemma. Vad skulle jag ha för bakgrund? Jag ville ha en ganska dov, jämn färg som skulle synas utan att egentligen synas. Ni vet, jag fotar med kort kort skärpedjup, dvs det är egentligen väldigt lite av bakgrunden som kan urskiljas. Hur jag löste saken ska ni få läsa om i nästa inlägg, men här kommer lite bilder först!

 
TUMMAA TUNNELMAA
Rakastan kukkien ja astelmien kuvaamista luonnonvalossa. Olin siis oikein onnellinen kun löysin villin syreenin, sillä nykyäänhän minulla ei olekaan puutarhaa nurkan takana, vaan joudun näkemään hieman vaivaa että löytäisin jotain vihertävää…

Sitten seuraava juttu-  mikä taustaksi? Halusin jotain melko väritöntä tasaisen tummaa vaikka tausta oikeasti jäisikin melko näkymättömäksi. Minähän kuvaan todella lyhyellä terävyysalueeella jolloin taustasta tulee sumea. Seuraavassa postauksessa paljastan mitä käytin mutta ennen sitä näytän lopputuloksen.

 

piknik-och-syren-029

 

piknik-och-syren-026

 

 

 

piknik-och-syren-032

 

piknik-och-syren-028

 

Untitled-1

2 thoughts on “Att få fram en stämning

  1. Så vackra bilder! Den sista helbilden med det speciella ljuset föll jag handlöst för 🙂
    Ha en fin helg!
    Kram
    Birgitta

    Like

Leave a Reply

