Man tager vad man haver

Så var det det där med bakgrunden då. Till syrenbilden alltså. Jag hade ju tänkt mig en turkos bakgrund men jag kunde bara att konstatera att det inte fanns något lämpligt här hemma. Efter lite rotande i skåpen kom jag på att jag hade en stor bit av IKEAs filttyg, ett sånt där som har en anti- glidyta för att hålla mattor på plats.

Det var lite trixigt att få den att hållas, och dessutom hade den synliga vikveck så jag var tvungen att komponera bilderna så att de inte skulle synas, och fota tillräckligt nära och med kort kort skärpedjup. Men det fungerade riktigt bra och nu har jag rullat upp två bitar på rulle, ( en större och en mindre) för att de i framtiden inte ska ha så tydliga veck.

Så ja, som ni ser kan man rota i skåpen och utnyttja det lilla man har. Bara att använda fantasin. Jag fotade med kort skärpedjup och underexponerade för att få fram den dova stämningen. Efter det fick bilderna ytterligare lite mörk vinjettering och tillslut ett lila färgtonslager i photoshop.

 
KEINOT OVAT MONENLAISET
Kukkakuvien taustasta siis vielä vähän juttua. Olin ajatellut jotain turkoosia lilan kanssa mutta sain vain todeta ettei varastossa ollut mitään. Pienen etsinnän jälkeen löysin ison palan IKEAn liukuestemattoa, sellaista huopaista jossa on nihkeä pinta.

Olikin aika vaikeaa saada teipit pysymään ja sitäpaitsi kankaassa oli todella näkyvät taittojäljet joita piti hävittää rajaamalla kuvat tiukasti ja kuvaamalla todella läheltä ja pienellä syväterävyydellä. Se toimi loistavasti ja nyt olen tulevia kuvauksia varten laittanut isomman ja pienemmän palan rullalle jotta taittojäljet hävisivät ja kangas olisi seuraavalla kerralla paljon sileämpi.

Eli kuten tästä näitte, ei sen tarvitse niin merkillistä olla vaan kaapistakin voi löytyä sopivaa materiaalia. Kuvasin vaan tosi lyhyellä syväterävyydellä, alivalotin reippaasti tumman tunnelman aikaansaamiseksi ja photoshopissa kuvat saivat vielä tumman vinjetin ja lilan sävylayerin.

 

 

piknik-och-syren-040

 

piknik-och-syren-038

 

 

 

piknik-och-syren-045

 

piknik-och-syren-044

 

 

Slutresultatet  / LopputulosUntitled-1

Leave a Reply

