Dessa augustihimlar över Åbo…

Ljuset!  Sensommarljuset! Det mjuka, låga varma kvällsljuset. Som fotograf märker man verkligen skillnaden från juni och juli månads skarpa ljus som kommer högre uppifrån och gör skuggorna hårda.

Med den vyn över aura å som vi har, ser jag otroligt många himlakonstverk varje kväll. Fantastiska molnformationer, hotfulla mörka åskmoln ( men var är åskan? ) och pastelliga toner som blandar sig med det gyllengula appelsinorangea just när solen går ner.
Jag kunde ju inte låta bli att fotografera igår igen.

Sen satt jag och redigerade ett bra tag. Det måste jag ju då de bara är råfiler,  (typ som gamla tidens negativ) , men digitala. Utan redigering är de inte färdiga bilder. Jag drev inte på så mycket, råfilerna var så färgranna i sig, men på slutet drog jag till med en riktigt färgsplasch, bara för skojs skull. Det ser ju inte verkligt ut, och är inte meningen heller, men det struntar jag i. Bara det behagar ögat och ger mig nöje för en stund.

I de två första bilderna använde jag objektivet Canon EF 24-70 2.8 L II USM
och i resten Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM. De pastelliga bilderna är tagna med bländare 5,6, ISO 500 och slutartid på 1/ 400s

 

NÄMÄ LOPPUKESÄN TAIVAAT TURUN YLLÄ
Valo! Loppukesän valo! Se pehmeä matala ja lämmin iltavalo. Kuvaajana huomaa sen suuren eron kesä- ja heinäkuuhun, jolloin valo on voimakkaampaa ja paistaa suoraan ylhäältä päin. Se tekee varjot teräviksi.

Meillä on joelle niin upeat näkymät että joka ilta näen erilaisia taivaan  taidemuodostelmia.  Fantastisia pilviä, tummia ukkosuhkia ( mutta missä ukkonen?) sekä pastelliset sävyt jotka hiljaa vaihtuvat kultaisen ja appelsiinin sävyihin juuri sillon kun aurinko laskeutuu talojen taakse.
Enhän minä voinut olla kuvaamatta.

Sitten editoin. Näin on pakko tehdä koska kuvathan ovat raakatiedostoja ( kuten filminegatiivit olivat ennen ) eivätkä ole muistikortilta tullessaan valmiita kuvia laisinkaan. En kuitenkaan vääntänyt nappuloita kaakkooon sillä raakakuvissakin oli jo ihanat sävyt. Lopussa vain innostuin tekemään oikean väripläjäyyksen. Aidon näköistä siitä ei todellakaan tullut, eikä ollut tarkoituskaan. Kunhan leikin hetken ja sain siitä jonkinlaista lapsellista iloa.

Kahdessa ensimmäisessä kuvassa käytin linssiä Canon Canon EF 24-70 2.8 L II USM ja pastellinsävyiset kuvat otin Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM: illa. Pastellin sävyisissä kuvissa asteukset olivat seuraavat : aukko 5.6, ISO 500 ja 1/400 s.

Himlen-ovan-Kakola-21.8-8-blogg

 

Himlen-ovan-Kakola-21.8-6-blogg

 

Himlen-ovan-Kakola-21.8-blogg

 

Himlen-ovan-Kakola-21.8-5-blogg

 

Himlen-ovan-Kakola-21.8-2-blogg

Himlen-ovan-Kakola-21.8-3-blogg

 

Himlen-ovan-Kakola-21.8-4-blogg

 

 
Jep, I know. Totally unreal den här sista men jag gillar det!

Himlen-ovan-Kakola-21.8-colorsplash

Leave a Reply

