Höstlista/ Syyslista

På båda språken – molemmilla kotimaisilla: 

Jag kollade in Sevedays höstlista och även om jag inte är medlem i annat än Blogoteket, tänkte jag fylla i höstlistan jag också. På svenska och finska blandat denna gång.

Täytin Sevendaysin syyslistan vaikka en olekaan jäsen. Pidän listoista joten tässä varsogod, sekä suomeksi että ruotsiksi sekoitellen.

Man vet att det är höst när: Ljudet i träden förändras. Det blir prassligare och susigare. Ljuset blir mjukare och varmare. Man börjar känna lust att göra förändringar i både inredningen och garderoben.
Syksyn selvät merkit: Tuulen ääni puissa muuttuu. Valo muuttuu pehmeämmäksi ja lämpimämmäksi. Muutoshalu näkyy sisustuksessa ja vaatteissa.

Låt som ger mig höstkänslor: Nå, höstvisan förstås, men sådär annars så vet jag väl inte  någon speciell som skulle väcka just höstkänslor.
Musiikki josta tulee syysfiilis: No eipä tule muuta mieleen kun Tove Janssonin Höstvisan. Aika perus.

I höst vill jag klä mig så här: Jag genomgår en allmän klädprocess nu och i och med allmän rensning av prylar genom flera flyttar har jag äntligen börjat få en klar syn på hur jag vill klä mig och hur min basgarderob ska se ut. Ledord är casual och kombinerbart. I höst klär jag mig i svarta byxor, svartvita randiga långärmade blusar eller enfärgad polo och en yllesjal/ poncho.  Klänningar har jag börjat gilla också och det är så kul att man numera kan kombinera klänning med kort dunrock och tossor. Sneakers har jag ju på fötterna för det mesta för annat passar inte. Letar efter de passliga konjaksfärgade kängorna som ska rymma mina sjuka fötter med extrainlägg och allt. I övrigt idkar jag klädjumppa då åldern gör sitt och de återkommande heta vallningarna gör det omöjligt att veta om man ska klä sig svalt eller varmt. Lager på lager underlättar när det ska av och på i tid och otid. Önskar så att detta skulle vara över fort.

Vaatetukseni syksyllä: Käyn läpi jonkinlaista uudistusta monen muuton ansiosta ja kotia on muutenkin raivattu ja tavaraa karsittu. Vihdoin alkaa se oma perusgarderoobi hahmottua ja siihen kuuluu rento tyyli,  avainsanoina casual ja yhdisteltävyys. Syksyllä puen tummat housut ja mustavalkoraidalliset tai yksiväriset pitkähihaiset paidat tai poolot, yhdistettynä villasjaaliin tai ponchoon. Mekotkin käy ja on ihanaa kun nykyään voi yhdistellä mekkoa vaikka toppatakkiin ja tossuihin. Tossut minulla onkin aina jalassa koska muu ei käy. Etsin kuumeisesti sopivia konjakinvärisiä nilkkureita joihin mahtuisi minun kipeät hankalat jalat ja myös erityisen paksut mittatilauspohjalliset. Noin yleisesti ottaen vaatetus pitää olla kerrosperiaatteella koska jatkuvien kuumien aaltojen takia on ihan mahdotonta tietää onko päivällä kuuma vai kylmä. Vaatejumppaa harrastetaan sen mukaan. Toivon hartaasti tämän olevan pian ohi!!
Hösten doftar: Våt jord och våta löv. regn. Låter inte charmigt men doftar egentligen ganska gott!
Syksy tuoksuu: Märälle mullalle ja lehdille. Sateelle. Ei kuulosta kivalta mutta tuoksuu oikeasti aika ihanalle!

Det bästa med hösten: Det mjuka ljuset, färgerna och nostalgin som på ett så fantastiskt sätt  lyfter fram känsla i fotograferingen.  Himlens dova blågrå färg mot gula sädesfält…Regnvädersbilder är fantastiska i svartvitt. Tända ljus och ylletröjor  och yllesockor är inte alls illa när regnet smattrar på rutan.
Parasta syksyssä: Pehmeä valo,värit ja haikeus joka tuo oman säväyksen valokuviin. Keltaisten viljapeltojen sävyt tummaa taivasta vastaan…Mustavalkoiset sadekuvat ovat ihania myös. Kynttilänvalossa on ihana kotoilla villapaidassa ja villasukissa kun sade hakkaa ikkunaruutuihin.

Det sämsta med hösten: Den bitande fuktiga kylan. ( fast jag kanske inte alls fryser i år på grund av det här åldersrelaterade sakerna som får mig att till och med sova utan täcke – vilket aldrig hänt förut)
Mörkret. Jag har svårare med det nu än förr och har haft något av en kaamos depression de senaste åren. Det ska bli intressant att se om det är lättare nu när det är ljus och folk omkring mig dagligen. Det var det inte på landet där jag jobbade helt ensam vid min dator ute i skogen. Det passade nog inte mig, det inser jag nu.
Bilkörning i mörker och regn är inte min favorit heller.

Pahinta syksyssä: Kylmä koleus. Mutta mitä jos en palelekaan tänä vuonna? ( tämä ikään liittyvä lämpövaiva kun saa minut ensimmäistä kertaa elämässäni jopa nukkumaan ilman peittoa!! )
Pimeys. Minulla on viime vuosia vaivannut kaamosmasennus mutta voi olla että tänä vuonna onkin toisin kun ympärillä on ihmisiä ja katuvaloja. Metsässä oli toisin. Olin pimeässä ihan yksin työkoneen äärellä päivät pitkät. Ei sopinut minulle, olen sen nyt tajunnut.
Autonajo sateisena pilkkopimeänä iltana on aikamoinen inhokki myös.

 
Mat som jag förknippar med hösten: Rotsaker , bönor och kål i massor – mums. Mogna frukter, bär och svamp… Kantarellsås är något av det bästa jag vet. Nästan bättre än gravad sik och knäckebröd. Nästan, alltså.
Syksyyn liittyvät ruuat: Juurekset, pavut ja kaalia. Nam! Hedelmiä, marjoja ja sieniä…Kanttarellikastike on parasta mitä tiedän. Melkein parempaa kuin graavisiika näkkärillä.  Melkein, siis.

En höstkväll spenderas : I en mysig tv stol med en bra film, eller på promenad på Åbos mysiga gator, i bästa sällskap med mannen. I verkligheten säkert också på jobb ibland. I kvällstur.
Syysiltaa vietän: telkkarituolissa hyvää elokuvaa katsoen tai kävelyllä Turun kaduilla miehen seurassa. Todellisuudessa varmaan myös töissä välillä. Iltavuorossa.

En sak jag ser fram emot i höst: Att kunna vara mera med barnbarnet som nu flyttat till Åbo. ❤
Mitä syksyltä odotan: voin olla lapsenlapsen kanssa enemmän koska hänkin asuu nyt Turussa. ❤

_I0A1314

 

_I0A1307

Leave a Reply

