Bucket list

Vittsjö-o-annat-046

 

Sevedays veckolista är denna gång en bucket list – en lista över saker man vill göra under sin levnadstid. Min vän Lotta hade fyllt i listan och så tänkte jag att det ska jag nog också nappa på, även om jag ju inte är Sevedaysare. På två språk blir det bara lite omständigt och långt men det är ju ett val jag gjort- att blogga på två språk…

SUOMEKSI:
Luin ystäväni Lotan blogista Sevendaysin bucketlistasta. Tähän listataan asioita joita haluaa tehdä elämänsä aikana. Pikkuisen hankalaa kahdella kielellä mutta näillä mennään kun kerran olen luvannut pitää blogin kaksikielisenä…

Hit vill jag resa: Till värmen. Vart som helst där det är varmt. Bara för att min sjuka kropp skulle älska det. Å andra sidan är jag inne i en ålder där det är varmt mest hela tiden men på fel sätt. Inget att njuta av precis.
Tänne haluan matkustaa: Lämpöön. Ihan minne tahansa, ihan vain sen takia että jatkuvasti särkevä kroppani rakastaisi sitä. Toisaalta olen siinä isässä että on kuuma koko ajan, väärällä tavalla vaan. Ei kovin nautinnollista.

*****

Det här vill jag äta: Gravad sik på knäckebröd. Finns inget så gott som det. Men den ska vara rätt gravad och det är inte alla som kan det. Min mamma kan, och min man. Han kan baka härliga knäckebröd också.
Haluan syödä: Graavisiikaa näkkileivällä. Sitä on vaikea voittaa mutta se pitää olla oikein graavattua eikäö kaikki osaa. Äitini osaa, ja mieheni. Hän osaa myös tehdä maailman parasta näkkäriä.

*****

En artist jag vill se live: Lisa Ekdal. Japp, den lilla älvan med den spännande rösten. Hon är så speciell.
Artisti jonka haluan nähdä livenä: Lisa Ekdal. Pieni ihminen jolla on maailman erikoisin ääni ja on muutenkin kiehtova persoona.

******

Det här vill jag uppleva: Se mitt barnbarn växa upp och kanske få några fler barnbarn också. Och så vill jag gärna se och uppleva Paris.
Tämän haluan kokea:
Nähdä lapsenlapsen kasvavan. Jonain päivänä saada lisää lapsenlapsia. Ja Pariisinkin haluaisin joskus kokea ja nähdä…

*******

Ett språk jag vill lära mig: Italienska. Började med italienska timmar en gång men sen kom jag in på fotolinjen och det fanns inte tid för allt.
Kieli jonka haluan oppia:  Italiaa. Aloitinkin kerran sellaisen iltakurssin mutta sitten valokuvaus tuli väliin.

*****

En sport jag vill prova på:  Ingen aning faktiskt. Jag är ganska ointresserad av sport faktiskt just på grund av min skruttiga sjuka kropp. Finns så mycket jag inte klarar av på grund av de skador jag fick av en reumasjukdom i tonåren. Själen min är trettio men kroppen är hundra. Sporta nu sen…
Urheilumuoto jota haluaisin kokeilla: Enpä tiedä, ei oikein kiinnosta. On niin paljon lajeja joita en voi edes kokeilla, koska kroppa ei yksinkertaisesti kestä. Tämä johtuu siis nuoruusajan reumataudista ja sen tekemistä vaurioista joista vieläkin kärsin. Mieli on kolmekymppinen ja keho satavuotias. Urheile nyt siinä sitten.

******

Här vill jag bo:  Åbo just nu faktiskt. Men älskar också Stockholm… Vet ändå inte om jag skulle vilja bo länge i en så stor stad. Men halva året i värmen nånstans…
Täällä haluan asua: 
Turussa, ainakin nyt. Ja rakastan Tukholmaa mutta en tiedä haluasinko asua pitkään niin isossa kaupungissa.  Puolet vuodesta kuitenkin jossain lämmössä…

*****

Den här boken vill jag läsa: Voj voj, det här blev också svårt. Jag vet aldrig vad jag ska läsa. Hittar jag en bra bok kan jag inte sluta. Det där med att bara läsa ett kapitel innan läggdags funkar inte för mig och det blir jobbigt att läsa hela natten…
Kirja jonka haluan lukea:  Voi juku. Tästäkin tuli vaikea. Enhän minä koskaan tiedä mitä luksin. Sitäpaitsi sellainen pätkissä lukeminen ei minulla toimi. En vain pysty sulkemaan kirjaa yhden luvun jälkeen ja lukeminen koko yön läpi on raskasta…

******

En kraftansträngning jag vill klara av: Ingen aning! Vi kommer in på det där igen att kraft inte är min grej.Men om mina fötter kunde klara av normala långpromenader regelbundet så skulle jag vara väldigt glad. Nu blir det bara sporadiskt för det mesta av den kapaciteten går till att klara av jobbdagarna stående. 
Voimannäyte josta haluaisin pärjätä:
Ei aavistustakaan. Eikä voima ole minun juttuni mutta olisin aika kiitollinen jos pystyisin tekemään pitkiä kävelylenkkejä säännöllisesti. Nyt käytän ne voimavarat työpäiviin eikä jalat kestä rasitusta sen jälkeen.

****

En utmaning jag ska klara: Vet inte. Jag försöker att inte ställa såna utmaningar åt mig. Vardagen är ganska tuff i sig annars också. Har vunnit över min höjdrädsla och till och med vågat flyga under det senaste året och det är ju redan något att fira!
Haaste jonka aion voittaa: Enpä tiedä. Yritän olla itselleni armollinen enkä asettaa itselleni paineita. Arjessa on ihan tarpeeksi kestämistä välillä. Kuluneen vuoden aikana olen selättnyt korkeanpaikan kammoni ja jopa uskaltautunut lentokoneessen joten se on jo aikamoinen saavutus mielestäni!
******

Ett äventyr som jag vill vara med om: Fotoresa till Irland eller Island. Ett litet problem bara- jag gillar ju inte flygresor sådär värst mycket…Men om det bjuds på en resa kan jag nog jobba på den där rädslan! Jag skulle också gärna uppleva Toscana eller Paris.
Seikkailu jonka haluan kokea: Valokuvausmatka Irlantiin tai Islantiin. En vain oikeasti tykkää lentämisestä joten siinä pieni ongelma…Mutta jos matka on tarjolla niin eiköähän sekin taas selätetä! Toscanakin olisi kiva nähdä. Ja Pariisi…

******

Det här vill jag äga: Egentligen inte så stora saker. Inget får vi med oss i graven anyway. Bara vardagliga saker som man behöver. Men jag måste ju säga att allt som har med fotograferingsutrustning att göra gör mig glad för det  gör ju mig mer kreativ.

Haluan omistaa: Eipä mitään merkillistä koska mitään emme saa hautaan mukaan. Vain sellaisia tavallisia arkeen liittyviä juttua… Ja tietysti pitää lisätä tähän että kaikenlaiset valokuvaukseen liittyvät jutut tietysti lisäävät luovuutta. Niiden toivelista ei lopu.

*****

Ett jobb jag vill prova på: visualist, dekoratör på min nuvarande arbetsplats
Ammatti jota haluaisin kokeilla:
Visualisti, somistaja nykyisellä työpaikallani

******

Ett mål med min hälsa: Att vara arbetsför ända fram till pensionen
Terveyteen liittyvä tavoite: Pysyä työkykyisenä eläkeikään saakka

******

En person jag vill träffa:  Ernst, den bästa inredaren, inspiratören, designern jag vet
Henkilö jonka haluasin tavata: Ruotsalaisten rakastama Ernst Kirschteiger, taitava visualisti, sisustaja, muotoilija

****
En restaurang jag vill äta på:  
Smakbyn på Åland kanske?
Ravintola jossa haluaisin syödä:  Smakbyn Ahvenanmaalla, en nyt keksi muita

*******

En känsla jag vill få känna:  Hur det känns när man inser att man vunnit en sörre summa pengar på lotto
Tunne jonka haluan kokea: Miltä tuntuisi voittaa lotossa valtavan summan raahaa

*****

Det här vill jag skapa: Ett liv som har mening,  att jag lämnar ett spår efter mig och  är värdefull för mina närmaste

Haluan luoda: Elämän jolla on merkitystä. Että jätän jonkinlaisen jalanjäljen ja olen läheisilleni tärkeä. 

Vittsjö-o-annat-048

 

 

5 thoughts on “Bucket list

Leave a Reply

