Hur står det till med oss?

Vi har nu varit medlemmar på gymmet i fyra månader. De två första veckorna fick vi inte träna alls utan vi skulle bara stretcha, för att få upp rörelsebanorna och och för att släppa spänningarna vi hade i våra muskler. Allt för spända muskler spänner också ihop  lederna och ger mer förslitningar. Det gjordes en konditionsgranskning och en evaluering av vår utgångspunkt rent fysiskt.
Efter det gjorde PT:n ett träningsprogram och kring jul , då vi hade varit medlemmar i några månader var det dags för en mätning av kroppssammansättningen. Ska vi säga sådär rakt ut så var den ju inte nådig. Vi låg i riskgruppen för allt möjligt. Bra att sökt oss till gymmet alltså, vi var ju redan på rätt väg.

Nu, två månader efter mätningen har vi nått riktigt goda resultat och rent fysiskt mår vi båda mycket bättre. Vi är på god väg. Jag kunde må ännu bättre, men som jag skrivit förut så gör de här kvinnliga hormonerna livet lite trassligt ibland ( läs klimakteriet ) , och just nu är jag inne i en svårare period med mycket sömnproblem, migrän och diverse andra saker. .
Mannen har gått ner 8 kg och jag 6,5 kg men det är ju inte hela sanningen. Vi vet ju egentligen inte hur mycket vi tappat, för det har byggts upp en hel del muskelmassa också. Kläderna sitter löst och vissa har bytts ut och det räcker att märka det. I sommar blir det dags för ny mätning och det som intresserar oss mest, är om vi lyckas bli av med allt det farliga fettet som är en så stor risk för vår hälsa.
Just nu känns det i alla fall så himla skönt att vara igång och se resultat. Vi är smidigare än på många många år, och kroppen känns stark och mer motståndskraftig.
Vi vill också uppmärksamma den mentala biten och det betyder att även ta tid för meditation eller gemensamma samtal. Huvudet måste också följa med i processen.

Jag skriver inte om det här för att provocera fram något om att man måste vara smal för att vara lycklig. Och ingen ska jämföra sig med någon annan,  men sanningen är krass:  man har en stor chans att leva ett längre liv om man eliminerar riskerna att insjukna i diverse fetmarelaterade sjukdomar. På köpet blir man smidigare och piggare också.
Som ung kanske man inte tänker så mycket på det då man liksom har allt det där goda utan större effort, men i vår ålder är varje extra kilo en börda, och varje stund spenderad i soffhörnan en sak som bidrar till att rörelsebanorna blir snävare. Så är det bara, och vi har bara en kropp och det gäller att ta hand om den. Kroppspositivism i all ära, men det är inte snällt mot sig själv att neka dessa samband.

Vi har också lagt om våra kostvanor. Vi äter ungefär 80 % mindre rött kött,  vi äter mera grönsaker och har minskat radikalt på godsaker och alkohol. Det räcker ju liksom inte med att bara röra på sig. Visst är gymkortet dyrt, åtminstone vårt,  men i och med att köttmängden och det andra minskat så radikalt så blir det kanske till och med så att vi är plussidan!

********************
VÄLIAIKA- KATSAUS tai MITÄS MEILLE  NYT KUULUU??

Nyt ollaan miehen kanssa käyty salilla jo neljä kuukautta. Ensimmäiset viikot menivät venyttelyyn koska liikeradat oli saatava auki. Liian kireät lihakset tekevät hallaa nivelille. Kuntokartoitus tehtiin ja kehon tilanne kuten tasapaino, vahvuus, vammat  yms kartoitettiin.

Sen jälkeen PT teki arvoiden perusteella henkilökohtaiset treeniohjelmat, ja joulun jälkeen tehtiin kehon koostumusmittaus. Se ei ollut kivaa luettavaa. Olimme molemmat riskiryhmässä. Oli siis kohonnut riski sairastua kaikenlaisiin ylipainon aiheuttamiin sairauksiin. Onneksi olimme jo oikealla tiellä ja apua oli tarjolla.

Nyt, kaksi kuukautta mittauksen jälkeen olemme saavuttaneet hyviä tuloksia ja olo on huikeasti kohonnut. Matkaa on tavoitteisiin vielä, mutta oikealla tiellä ollaan. Voisin tällä hetkellä voida vielä paremminkin, mutta koska nämä hitsin naishormonit ( lue vaihdevuodet ) sekoittavat kaiken, kärsin univaikeuksista ja migreenistä useammin  kuin ennen.
Mieheltä on lähtenyt 8kg kiloa elopainoa ja minulta 6,5kg, mutta koko totuushan ei ole siinä. Lihasmassaa on tullut lisää. Vaatteet ovat löystyneet ja osa on jouduttu uusimaankin. Kesällä tehdään uusi kehonkoostumusmittaus ja meitä kiinnostaa erityisesti silloin se, että olemmekö saaneet sen kaikista vaarallisimman rasvan pois.
Juuri nyt tuntuu hyvältä että ollaan vauhdissa, ja että tuloksia näkyy ja tuntuu. Liikeradat ovat laajentuneet ja keho on vahvempi kuin pitkään aikaan. Haluamme ajatella tätä asiaa myös mielen ja henkisen tasapainon näkökulmasta ja siihen kuuluu meditointi ja yhteiset keskustelut. On tosi tärkeää että myös mieli on tasapainossa.

En halua provosoida enkä kehittää mitään ajatusta että pitäisi olla hoikka jotta olisi onnellinen. Totuus vaan on aikalailla se, että että kun sen pahan rasvan saa pois, mahdollisuudet elää pidempään ovat todellakin suuremmat, ja riski sairastua vakavasti liikalihavuuteen liittyviin sairauksiin vähentyy radikaalisti. Nuorena se ei tunnu akuutilta kun kaikki on fine, mutta meidän isässä jokainen kilo rasvaa on riski, ja jokainen sohvassa vietetty hetki lisää nivelten heikkoutta ja tekee liikeradat suppeimmiksi. Meillä on kuitenkin vain yksi keho ja sitä pitäisi hoitaa. Kehopositivismi on ihan kiva ajatus mutta totuus on se, että näitä tosiasioita ja niiden vaikutusta hyvinvointiin ja pitkään ikään ei pitäisi kieltää.

Ollaan myös vaihdettu ruokatapoja ja se tarkoittaa sitä että punaisen lihan syönti on vähentynyt noin 80% !  Syödään enemmän kasviksia, herkut on eliminoitu ja nykyään juomatavatkin muuttuneet. Salikorttimme tuntuu hurjan kalliilta mutta kun lasketaan mitä on jäänyt pois, niin veikkaan että voi jopa jäädä vaikkapa plussan puolelle!

 

self

 

 

 

Advertisements

4 thoughts on “Hur står det till med oss?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s